Keväinen kattaus villiyrteistä

Kevät: tuo kaunis ja kutkutteleva aika vuodesta, jolloin päivä pitenee kohisten ja ruohonjuuritasolla alkaa tapahtua. Ensimmäiset yrtit puskevat pintaan ja kätevä kokki loihtii niistä jo kokonaisen vihreän menun, joka on paitsi näyttävä, myös ladattu ravintoaineilla ja elinvoimalla. Pitkään parjatut, köyhälistön ruokinakin tunnetut villiyrtit ovat paljon mainettaan parempia ja nykyään suorastaan murkinaa muodikkaimmasta päästä: luomua, läheltä ja mikä parasta - meillä jokaisella on mahdollisuus kerätä niitä aivan ilmaiseksi.

Miltäpä kuulostaisi alkuruuaksi konstailematon nokkoskeitto paahdetuilla pihlajansilmuilla? Entäpä vastaleivottu juurileipä taivaallisen litulaukkalevitteen kera, jonka pehmeä sipulinen maku vie kielen mennessään? Pääruokana tarjoiltu paikallinen järvikala on ympäristöystävällinen valinta lautaselle ja sen kavereiksi sopivat pippurinen siankärsämö ja sitruunainen käenkaali, kun taas vegaanille maistuu spelttipasta nokkospestolla. Lisukkeena voidaan tarjoilla vaikkapa uunissa paahdettua ja hunajamarinoitua voikukan juurta (200 °C n. 15 min) sekä pannulla nopeasti voissa tai öljyssä pyöräytettyä nuorta maitohorsmaa. Kattauksen viimeistelevä villi versosalaatti valmistuu pikkuisista nokkosen-, voikukan-, vuohenputken- tai pihatähtimön lehdistä.

NOKKOSKEITTO

2 l nokkosta
1 sipuli
luomuoliiviöljyä
8 dl kasvislientä
2 dl kermaa
1-2 rkl valkoviinietikkaa
(yrtti)suolaa
valkopippuria
(paahdettuja pihlajansilmuja)

1. Paahda pihlajansilmuja hetki kuumalla pannulla, 
mausta suolalla ja siirrä sivuun odottamaan.
2. Ryöppää nokkoset.
3. Kuullota pilkotut sipulit öljyssä.
4. Lisää joukkoon nokkoset, kasvisliemi ja mausteet. 
5. Lisää kerma ja soseuta halutessasi sauvasekoittimella.
6. Ripottele pihlajansilmut keiton päälle ja tarjoile!
Villikokin keittiössä vain taivas on rajana ja ennakkoluuloista luovuttuaan voi eräänä kesäiltana löytää itsensä esimerkiksi perkaamasta pelto-ohdakkeiden varsia grillattavaksi, kuten allekirjoittaneelle kävi. Keruupuuhissa kannattaa kuitenkin olla tarkkana ja valita vain kasveja jotka varmasti tunnistaa. Kompostin lähellä tai tien varsilla kasvavat yrtit kannattaa jättää rauhaan ja hakeutua puhtaammille paikoille. Muistathan että puuvartisten kasvien (esimerkiksi puiden lehdet, silmut ja kerkät) kerääminen vaatii maanomistajan luvan. Jokamiehenoikeuksilla voi juuria voi kerätä pienen määrän kotikäyttöön.

Yleisesti ottaen useimpien kasvien pienet versot sopivat käytettäväksi tuoreina, mutta varsinkin täysikasvuisilla yrteillä on voimakas aromi ja ne ovatkin parhaimmillaan mausteina ja haudukkeina. Toisaalta esimerkiksi aimo annoksen rautaa ja c-vitamiinia sisältävä nokkonen sopii mainiosti päivittäiseen ruuanlaittoon aina aamusmoothiesta, lettu- ja leipätaikinoihin sekä erilaisiin muhennoksiin ja kastikkeisiin. Aitojen makuelämysten lisäksi yrtit edistävät terveyttämme, joten lyhyen tuoresesongin lisäksi ne kannattaa lisätä ympärivuotiseen ruokavalioon kuivattujen yrttien muodossa.

Ihanaa ja maistuvaa hortailukautta kaikille!

Täältä pääset seuraamaan minua somessa:
instagram / facebook

Kommentit

LUETUIMMAT